Sådan sikrer du dig arbejdsulykke erstatning

Hver dag går flere millioner af danskere på arbejde, og de bruger knap en tredjedel af deres timer i døgnet på arbejdspladsen. Det er utrolig mange timer, hvor der kan ske et uheld, hvor du kan få en sygdom, eller hvor du decideret kan komme ud for en slem ulykke.

Derfor bør du sikre dig, at du kan få arbejdsulykke erstatning. Chancen for, at en ulykke sker i det tidsrum, hvor du arbejder, er virkelig stor. Men med en sikret arbejdsulykke erstatning kan du hver dag gå på arbejde med god ro i maven.

Hvad er en arbejdsulykke erstatning?

Ifølge arbejdsskadesikringsloven kan du få erstatning, hvis der er sket en skade i forbindelse med dit arbejde. Her tænkes der hovedsageligt i to kategorier:

  • At du bliver skadet under selve udførelsen af en opgave
  • At du har fået en form for sygdom, fordi du har arbejdet

Uanset hvad årsagen er, så er det vigtigt, at du kan få din arbejdsulykke erstatning udbetalt. For i den tid, hvor du er ukampdygtig, vil du ikke være i stand til at forsørge dig selv eller din familie – og hvem ved, hvor længe du bliver ukampdygtig?

Hvem skal betale regningen?

Det er ikke nødvendigvis lige til at sige, hvem der skal betale din arbejdsulykke erstatning. Er det dig selv, firmaet eller staten? Skaden kan være underlagt flere forskellige regelsæt, og det betyder, at du kan få erstatning fra flere steder.

For det første er der Arbejdsskadestyrelsen. Loven siger, at du som lønmodtager er omfattet en lovpligtig arbejdsskadeforsikring. Dén forsikring tegner din arbejdsgiver, og i det tilfælde skal skaden anmeldes til Arbejdsskadestyrelsen.

Skal chefen betale arbejdsulykke erstatning?

Det kan også være, at din arbejdsgiver skal punge lidt ud. For du skal spørge dig selv: Var det chefen, der satte dig til en uforsvarlig opgave, der i sidste ende førte til din skade? En skade, som nu gør, at du ikke længere kan tjene penge? I så fald skal det behandles efter Erstatningsansvarsloven

Sådan får du din arbejdsulykke erstatning

Ved en ulykke er det først og fremmest din arbejdsgiver, der skal anmelde skaden til forsikringsselskabet. Hvis det ikke sker, kan du selv gå til din fagforening og derfra tage videre kontakt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der skal undersøge og anerkende, at din skade er en arbejdsskade. Du skal selv give de nødvendige informationer, men der er også mulighed for, at en speciallæge bliver sendt ud for at kigge på dig. Så husk at have dine oplysninger i orden, så du kan få din arbejdsulykke erstatning udbetalt.

Hvad skal du gøre, hvis du er i tvivl?

Det kan være svært selv at vurdere, om der reelt set er sket en skade eller ej. Og så er det heller ikke uhørt, at chefer før har presset lidt ekstra hårdt for, at medarbejderen bare glemmer episoden og kommer videre med livet.

I sådanne tilfælde bør du kontakte et uafhængigt firma, der med professionelle jurister kan hjælpe dig videre i forløbet. Ellers risikerer du at gå glip af din arbejdsulykke erstatning.