Bliv den næste danske social media influencer

I den senmoderne tidsalder har internettet efterhånden udviklet sig fra at være et vidensprojekt hvor information flyttes fra punkt A til B, til at være så meget mere, herunder også en popularitetskonkurrence hvor alle kneb gælder: Også køb af facebook likes og selvuddannelse indenfor social media marketing.

For mens medierne har udviklet sig, har også mediernes rolle ændret sig. Nu er nettet blev så stor en del af hverdagen, at vi næppe kunne undvære den, og siden alle på forskellig vis er knyttet gennem nettet, er også de sociale bånd blevet digitale – og med denne udvikling, er rollen som influencer opstået.

Hvad er en influencer?

En influencer er en person der stiller sig selv til offentligt skue på medie platforme såsom Facebook, Youtube, Tiktok, Instagram m.m.

Influencere lever af at sprede inspiration, underholdning og budskaber til en bred fanskare. Ordet influencer betyder derfor også: ”en person der har indflydelse på folk”.

Influencere lever ofte af sponsorater. De bliver betalt for at gøre reklame for alt lige fra mobil-mærker til forskellige drikkevarer. Ydermere lever mange af at sælge merchandise, såsom tøj og forskellige genstande der reflekterer deres specifikke influencer-stil: Make-up guruer har ofte forskellige make-up paletter til salg i deres webshops, mens mere helse-inspirerede influencers ofte fokuserer på helseprodukter.

Hvad der her er vigtigt, er dog ikke hvad der resulterer i en influencers lønninger, men at det er noget man kan leve af, hvis blot man er god nok.

Men hvordan bliver man ”god nok?”.

Hvordan bliver man en succesfuld influencer?

Ærligt? Der er ingen garanti for at du kan blive en succesfuld influencer. Hvem der vinder og taber den store popularitets konkurrence på nettet, er ofte et spørgsmål om mange faktorer du ikke selv kan gøre noget ved – eks. er det lettere for rige individer at opnå internet succes og personer med særlige talenter såsom sang, gaming eller parkour får altid et enormt startboost ved at kunne tiltrække folk, som holder af at se content indenfor disse nicher.

Men selv talent tæller ikke for meget, hvis du ikke forstår at udnytte mulighederne på nettet.

Første trin indenfor influencing er derfor simpelt – find ud af hvad du har at tilbyde verden og sæt dig så ned med al den læsning du kan få fingrene i som omhandler social media marketing, så du opnår forståelse om den slagmark du kommer til at kæmpe på.


Når du har valgt hvad fokus for din influencer karriere er og forstår hvordan de sociale medier fungerer, er det tid til at vælge en platform og slå dig løs!

Her er et godt startråd: Når du har taget dine første spæde skridt på internettets store scene så køb facebook likes.

Køber du facebook likes, er du påfuglen der slår sine smukke fjer ud og bliver bemærket. Folk får lyst til at se hvorfor du er spændende, hvorfor andre følger dig og algoritmerne der foreslår content til andre brugere kunne aldrig drømme om at anbefale dig til andre, førend du har et par hundrede likes under bæltet – sørgeligt men sandt.